Užitečné tipy
pro uchazeče

Jak napsat životopis?

Říká se, že zkušený personalista by měl z Vašeho životopisu během 20 sekund zjistit všechno potřebné. Není tedy třeba se příliš rozepisovat. Přehledné základní údaje a stručné odrážky udělají často lepší službu než dlouhá souvětí.

Každý životopis by měl obsahovat kontaktní údaje (v úvodní části) ideálně doplněné fotografií v podobě obvyklé pro pas nebo občanský průkaz. Hlavní skupinou jsou pak Vaše předešlé pracovní zkušenosti seřazené od nejnovějších po nejstarší (pokud jich máte za mnoho let opravdu hodně, nemusíte uvádět ty úplně nejstarší).

Následuje část s dosaženým vzděláním (klasickým školním) doplněná o relevantní kurzy, školení či stáže.

V poslední části je dobré uvést Vaše specifické schopnosti a dovednosti, jazykové znalosti a úplně na konec potom Vaše zájmy a koníčky.

Pokud chcete životopis doplnit o osobnější představení nebo vysvětlení vztahu ke konkrétní pozici, využijte motivační dopis.

Přílohy ke stažení

Životopis ke stažení

další alternativa

europass.cz

Znáte motivační dopis?

Motivační dopis je osobnějším vysvětlením zájmu a předpokladů pro konkrétní pozici.

Plusové body u personalistů nezískáte tím, že budete sami sebe vychvalovat. Zde jde opravdu o motivaci, o propojení Vašich předpokladů, zkušeností a třeba i konkrétních nápadů se specifickou pozicí.

I zde platí, že není třeba sepisovat dlouhé slohové cvičení. Tři až čtyři odstavce budou naprosto dostačující. V počátku připomeňte k jaké pozici se dopis váže. Pokračujte informací, co Vás na ní zaujalo a jak v tomto konkrétním případě můžete uplatnit své znalosti, zkušenosti a dovednosti. Třetí část je o motivaci. Co je Váš specifický přínos pro danou pozici? Co je důvodem, proč zrovna o tohle místo stojíte? Čím víc budete konkrétní, čím víc prokážete, že Vaše informace o pozici jsou hlubší než jen po zběžném přečtení inzerátu, tím lépe pro Vás. A nakonec? Nakonec projevte zájem. O co? No přeci o další krok. O setkání s personalistou nebo alespoň telefonický či e-mailový kontakt.

Buďte vždy upřímní, specifičtí, pozitivní a nebojte se využít motivační dopis pro sdělení toho, co se do životopisu nevešlo (kontext, představa o Vašem budoucím směřování, osobní motivace...).

Na co se ptát při pohovoru?

Pohovor je ideálním časem, kdy můžete nejen získat dodatečné informace, ale také projevit svůj opravdový zájem. Proto je přiměřené množství otázek očekávané, ale také žádané. Čím více budou otázky specifické, tím lépe. A zkušený personalista si i z toho, jaké otázky kladete, udělá určitou představu o tom, jak vážně to s konkrétní pozicí myslíte a jak pečlivou přípravu jste si předem udělali.

Stejně, jako byste měli mít připravené otázky, měli byste být připraveni odpovídat na otázky, které zřejmě někdo položí Vám. Jasno byste měli mít zejména v charakteristice sebe sama. V tom, co Vás motivuje, jak byste popsali svoji osobnost, silné a slabé stránky a také představu dalšího růstu.

U pozic, kde budete více pracovat v týmu, byste měli být schopni reagovat na konkrétní otázky ohledně fungování týmu, vztahu k nadřízeným, kolegům i podřízeným. Často také můžete čekat otázky týkající se Vašeho chování ve stresových situacích nebo stručné vyjádření k Vaší bývalé práci.

Buďte připraveni nejen na otázky týkající se Vašich úspěchů a toho, co se Vám povedlo. Důležité je umět promluvit i o neúspěších a zejména o tom, jakou zpětnou vazbu Vám daly - tj. čeho se třeba příště vyvarujete nebo to uděláte jinak.

Co chtít od personální agentury?

Na českém trhu působí stovky personálních agentur různé kvality. Jak poznat tu správnou? A správnou právě pro Vás?

Prvním indikátorem, který by Vás měl zajímat, je naprostá legálnost. Každá agentura musí mít platnou licenci, kterou vydává Ministerstvo práce a sociálních věcí. Schválení konkrétní agentury si můžete zkontrolovat na webových stránkách Úřadu práce ČR. Samostatnou oblastí je pak zaměstnávání zahraničních pracovníků, kde vřele doporučujeme nepouštět se do dobrodružství se špatným typem víz nebo s jakoukoliv „šedou“ formou zaměstnávání. To, co v první fázi může vypadat jako úspora, se může změnit v dlouhodobé a vážné problémy.

Důležité jsou reference agentury. Ptejte se známých, hledejte na Google nebo Facebooku. Zajímejte se o reference na zaměstnaneckých portálech. Berte v potaz i stáří referencí a dobu působení agentury či jejich klíčových zaměstnanců v dané lokalitě.

Kontakt s sgenturou a její zázemí leccos vypoví o její kvalitě. Agentura nemá svou provozovnu? Na uvedené kontakty je těžké se dovolat? Na e-maily nikdo nereaguje celý den? Pokud takhle komunikace začíná, jak asi bude pokračovat v dalších fázích. Hledejte agenturu, kde se i komunikačně budete cítit dobře.

Šíře nabídky. Možná je Vaše specializace velmi úzce zaměřená a volných míst podobného typu je v celé ČR jen několik. Ale pokud děláte práci, která je poměrně obvyklá, měla by Vás zajímat šíře nabídky i síla agentury v konkrétním regionu. Jen taková agentura Vám totiž dokáže nabídnout více řešení a společně pak snadněji najdete místo, které pro Vás bude to pravé.

Slyšeli jste o agenturách, které chtějí nějaký poplatek od zaměstnance předem? Nebo o takových, které nakonec strhávají část mzdy? Tak od těch ruce pryč. Takové jednání je nezákonné.

Znalost cizích jazyků

Jak jste na tom s cizími jazyky? Anglicky se domluvíte na dovolené, ale nejste si jisti, zda Vaše znalost přesně odpovídá tomu, co požaduje zaměstnavatel? Naštěstí není nic složitého během pár minut svoje znalosti otestovat. Na internetu jistě najdete mnoho rozřazovacích testů. Pro nejběžnější jazyky a zdarma můžete vyzkoušet online testy například na stránkách webu ONLINE jazyky. Odkaz na konkrétní testy je ve spodní části stránky.

Pro procvičení či rozšíření jazykových dovedností můžete, mimo klasických forem vzdělávání a komunikace se zkušenými či rodilými mluvčími, využít i některou z povedených mobilní aplikací. Spousta z nich obsahuje i různé motivační prvky, které například sledují nepřetržitou řadu dnů, ve kterých jste pro svou jazykovou znalost něco udělali.

Tip za nás - zkuste třeba Duolingo. Základní plně funkční verze včetně aplikace pro Android i iOS je kompletně zdarma.

Silné stránky a talenty

Možná jste o svých talentech v kontextu zaměstnání doposud moc nepřemýšleli. Kdo ví. Možná dokonce zatím v práci využíváte hlavně to, co jste se naučili (ve škole, v předchozích zaměstnáních) a možná si říkáte, že nakonec stejně zvládnete prakticky všechno.

Ale proč byste to dělali? Proč chodit k cíli dlouhou, těžkou a klikatou cestou, když můžete jít přímo a ještě u toho cítit daleko větší spokojenost.

Zkuste si ve svých talentech a silných stránkách udělat jasno. Zkuste hledat místo, kde je budete nejen využívat, ale také rozvíjet. Uvidíte, že to stojí za to.

Možná Vás teď napadá otázka „Co jsou vlastně ty moje talenty? V čem jsem přirozeně dobrá nebo dobrý?“. Cest k odpovědi je několik. Můžete se prostě jen ponořit do sebe a představit si, v jakých situacích Vám najednou všechno jde. Kdy i těžký úkol zvládnete hravě a ještě Vás to baví? Napadá Vás něco? Nebo se zkuste zeptat přátel. Položte jim otázku, co je Vaše vlastnost / dovednost / talent, pro který by se Vám ozvali dřív než komukoliv jinému. Možná budete odpovědí překvapeni. A nebo na to zkuste jít trochu vědecky. Velmi dobrý je například osobnostní test u Gallupu. Jde o placené psychometrické měření formou 160 otázek v angličtině. Chvíli u něj strávíte, ale věřte, že z výsledků se toho o sobě dozvíte poměrně hodně. Pokud Vás test zaujal, pak ho najdete na www.gallup.com.

Rádi byste nás
kontaktovali?

    Napište nám

      zavřít